Skontaktuj się z nami

grejpfrutoptyk@gmail.com

+48 515 900 262 

Odwiedź  nas

pl. Wolności 42

59-540 Świerzawa

( obok przystanku autobusowego)

Autor: Michał Razik

Okulary fotochromowe
12 maja 2023

Ogólna zasada działania soczewek fotochromowych nie zmieniła się od wielu lat. Soczewki są przezroczyste lub lekko zabarwione i pod wpływem promieniowania UV zaciemniają się . Aby się z powrotem rozjaśnić potrzebują energii w postaci ciepła. Już tutaj widać jakie cechy będą miały okulary fotochromowe.

1. Bez ultrafioletu ich zaciemnianie będzie słabe: szyby aut najczęściej blokują UV, więc w aucie okulary będą mniej się zabarwiały, niż na zewnątrz.

2. Im jest cieplej, tym soczewki w okularach będą szybciej się rozjaśniały i będą po prostu jaśniejsze.

3. Zaciemnianie jest zawsze kilkukrotnie szybsze od rozjaśniania. Najczęściej zaciemnianie trwa około 1 minuty, a rozjaśnianie od kilku do kilkunastu minut.

Oczywiście różne soczewki fotochromowe mają różne cechy. Ich producentów łączy jedno: nie lubią podawać twardych danych bazujących na pomiarach ISO 8980-3. Czyli jaki poziom transmitancji soczewki osiągają w warunkach modelowych (23C), jakie przy niższych, a jakie przy wyższych temperaturach. Dlatego bazując na swoim doświadczeniu oraz na okularach i soczewkach wykonanych w różnych technologiach postaram się pokazać realne różnice pomiędzy soczewkami fotochromowymi. Będę porównywał soczewki Transitions® XTRActive® NG, Transitions® Signature® GEN 8™oraz soczewki organiczne z materiałem fotochromowym w masie (czyli tańsze). Soczewek mineralnych nie będzie w porównaniu. Są wolne, słabo się zaciemniają i odbarwiają, a ich kolor mocno zależy od grubości i temperatury. 

 

Porównanie najpopularniejszych soczewek  z rodziny Transitions®

Transitions® XTRActive® NG są najciemniejsze: jeśli szukasz okularów, które mają działać jak słoneczne to jest to strzał w dziesiątkę. Są ciemne po minucie, po 3 minutach są ciemniejsze niż wiele okularów słonecznych – mają 90% koloru w 20 stopniach Celcjusza. Rozjaśniają się po około 8 minutach w temperaturze 20 stopniach Celcjusza. Wg producenta w 35 stopniach Celcjusza mają być tak samo ciemne jak okulary słoneczne czyli zabarwiać się na ponad 82%. W aucie mają mieć co najmniej 58% koloru (tutaj ważne, jakie szyby ma auto i na ile one filtrują UV).

 

Transitions® Signature® GEN 8™. W temperaturze 20C minimalnie jaśniejsze od Xtractive. Zaciemniają się z podobną prędkością czyli około 1 minuty. Mają około 85% koloru. W temperaturze wyższej są jaśniejsze. Tutaj producent nie podaje danych, subiektywnie latem miały około 75% zabarwienia. Soczewki są szybsze od XTRActive® NG - w 4 minuty się rozjaśniają.

 

Rys.1. Porównanie rozjaśniania okularów z soczewkami  Transitions® Signature® GEN 8™ (góra) z Transitions® XTRActive® NG (dół).

 

Tańsze rozwiązania: materiał organiczny i molekuły fotochromowe, które są zatopione w całej masie materiału. Są jaśniejsze od Transitions®, mają około 75% koloru. Co ciekawe mają charakterystyczną ciemną obwódkę, jeśli krawędź soczewki wystaje poza ramkę lub dla opraw z mocowaniem za pomocą cięgna (żyłki) Zaciemniają się tak samo szybko jak Transitions®, ale nie osiągają tak ciemnego koloru. Rozjaśniają się nieznacznie wolniej niż Transitions® Signature® GEN 8™ – około 7 minut. Niestety ich największą wadą jest to, że po 2 latach intensywnych zmian koloru mają wyraźne zabarwienie wstępne w kolorze delikatnej żółci. Ten efekt nie zaobserwowałem dla soczewek Transitions® Signature® GEN 8™.

 

Rys.2. Porównanie soczewek fotochromowych z materiałem  zabarwionym w masie z soczewkami Transitions® Signature® GEN 8™

 

Inne rozwiązania na rynku.

Jest ich bardzo wiele. Sama firma Transitions ma w swoim portofolio dodatkowe kolory, wersje jaśniejsze oraz wersje z polaryzacją. Niestety ta polaryzacja nie działa w samochodzie, więc do mnie takie rozwiązanie nie przemawia. Inne firmy, które wprowadziły swoje rozwiązania to np. Hoya Sensity 2 z technologią Stabilight. Jest to warstwa fotochromowa nakładana metodą wirową (spinning) w formie specjalnego lakieru, następnie wygrzewana w celu polimeryzacji. Soczewki Sensity 2 osiągają 3 kategorię transmitancji, czyli mają zabarwienie ponad 82%. Wg producenta rozjaśnianie do poziomu 50% jest najszybsze ze wszystkich soczewek fotochromowych. Innym rozwiązaniem jest technologia Zeiss PhotoFusion® X. Blokują one do 50% światła niebieskiego w stanie rozjaśnionym i do 94% światła niebieskiego w stanie zaciemnionym. Podobnie jak soczewki Transitions bazują na matrycy z umieszczonymi w niej molekułami fotochromowymi. Niestety firma Zeiss nie podaje dokładnie szybkości swoich soczewek, ale bazując na opisach marketingowych zbliżyły się do Transitions GEN8.

Podsumowanie.

Wybór soczewki fotochromowej to wybór okularów, które zawsze są na nosie i zawsze same dostosują się do oświetlenia na zewnątrz. Kompletnie nie czuć jak soczewka się zaciemnia, natomiast odczuwalny jest czas rozjaśniania się okularów. Wariant fotochromowy dobiera się od upodobań użytkownika: jak ciemne mają być okulary, jak szybko mają działać, czy będą używane do prowadzenia auta. Po rozmowach z klientami widzę jeszcze 3 obszary, które będą się rozwijały w przypadku soczewek fotochromowych. Pierwszy to uwaga: soczewki jaśniejsze w stanie całkowitego zaciemnienia. Klienci poszukują takich rozwiązań, a jest ich naprawdę niewiele. Drugi obszar to słońce za szybą auta – czyli lepsze dostosowywanie soczewek w tym obszarze. Jest lepiej, niż kilka lat temu ale nadal jest tutaj obszar do rozwoju. I ostatni obszar to szybkość rozjaśniania. Wierzę, że soczewki fotochromowe będą coraz częściej wybierane przez użytkowników okularów bo są po prostu wygodne i super wyglądają.